مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 23 اردیبهشت 1399 ساعت 01:552020-05-11اجتماعي

کُلوخ اندازان تا سحرخوانی سنت ماندگار همدان در رمضان


طبق این آیین ها مردم دیار الوند در اواخر ماه شعبان آرام آرام خود را برای ماه مهمانی خدا و انجام تکالیف شرعی ماه مبارک رمضان آماده می کنند، از تطهیر و پاک سازی مساجد، تکایا و حسینیه ها گرفته تا پخت انواع شیرینی، نان و غذاهای خاص و محلی، سنت هایی که در برخی مناطق شهری و روستایی همدان هنوز زنده است و به ماه رمضان رنگ و لعابی ناب و معنوی می بخشد.

آیین پیشباز از ماه رمضان یکی از سنت های دیرین همدانی هاست که مردم با روزه گرفتن روزهای اول، پانزدهم و آخر ماه شعبان، خود را برای روزه داری در ماه رمضان آماده می کنند و با طمطراق تمام به استقبال ماه مهمانی خدا می روند.

مشهدی حسین بنایی پیر 87 ساله همدانی که خود را جا مانده از قافله روزه داران می داند و برای روزگاری که روی پای خود بود و غرق در آیین ها و سنت های رمضان، یکه تازی می کرد، حالا آهی از ته دل می کشد و می گوید: امروز رمضان رنگ و بوی دیگری دارد و سنت ها یکی پس از دیگری رنگ می بازد.

وی از این آداب و رسوم رمضان حرف بسیار برای گفتن داشت، سخن های نابی که در قالب یک کتاب هم نمی گنجد و به گفته او جوانان باید این سنت ها را ادامه دهند، اما در زندگی ماشینی غرق شده اند و دیگر خبری از آن چاوش خوانی، کیسه برکت و روزه های کلّه گنجشکی نیست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کُلوخ اندازان تا سحرخوانی سنت ماندگار همدان در رمضان

کُلوخ اندازان تا سحرخوانی سنت ماندگار همدان در رمضان